שאלות ותשובות – מדרסים: כל מה שרציתם לדעת!

הפתרון נמצא במרחק נגיעה! השאירו פרטים עכשיו!
תפסיקו לסבול! השאירו פרטים עכשיו ותוך זמן קצר המדרסים יהיו אצלכם!

מדרסים: שאלות ותשובותמדרסים מגיעים בצורות רבות והם משמשים בתפקידים שונים לאנשים שונים.

חלק מהאנשים משתמשים בהם מטעמי נוחות ואחרים זקוקים לתמיכה נוספת. יש את הזקוקים להם לשם הקלת כאבים בכפות הרגליים, הברכיים, הירכיים או הגב, והם מותאמים להם בהמלצת פיזיותרפיסט. כל הסיבות טובות ורוב האנשים זקוקים, כפי הנראה ליותר תמיכה ורפידה בתוך הנעליים.

הרגל האנושית היא בעלת מבנה מדהים המורכבת מכ-27 עצמות המרכיבות את 33 המפרקים הנשלטים על ידי הגידים והשרירים. כל תנועה פשוטה לכאורה מבוצעת באמצעות סדרת תנועות מסובכות המשתנות ממבנה גמיש התואם את פני שטח ההליכה או הריצה, למבנה נושא משקל נוקשה המאפשר לגוף לנוע קדימה ביעילות.

מדוע להשתמש במדרסים?

בין אם מבנה כף רגל פרונטורית (במנח פרונציה) ובין אם המבנה של כף רגל סופינטורית (במנח סופינציה) עדיין צריך להתקיים מחזור תנועה תקין. תנועה תקינה תאפשר לרגל לתפקד בצורה היעילה ביותר לשם מינוף והנעת הגוף קדימה. נקודת המגע של הרגל עם הקרקע מאפשרת את תנועת הגוף, כשהרגל משמשת כבסיס לתנועת הברכיים, האגן והגב.

תנועה שגויה או לקויה של הרגל עלולה להוביל לתגובת שרשרת של תנועות שאינן מתפקדות, לרבות, אך לא רק, סיבוב פנימי מופרז של עצם השוק והירך, העשוי להגביר בסופו של דבר את הלחץ על כף הרגל, הברך, האגן ועמוד השדרה והשרירים השולטים בתנועות אלו. תנועה מופרזת היא סיבה נפוצה של דפוסי תנועה לקויים של הגפיים התחתונים, וקשורה לתסמונות כאב שונות, כולל דלקת גידים אחורית, דלקת גיד אכילס, תסמונת ITB, כאב הפטלופמורלי ותסמונת חיכוך.

נעליים טובות הן קו ההגנה הראשון לנוחות ולקידום תפקוד תקין של הרגל. אך לעיתים קרובות אין די בנעליים בלבד וזה המקום שבו המדרסים משמעותיים. הם מאפשרים נקודת מגע עם הנעל ותחושת הנוחות לרגל.

מדרסים רגילים עשויים להיות נוחים בהתחלה, אך אם אינם ממקור ביומכאני הם אינם מומלצים לשימוש בכלל. לכן יש להחליפם במדרסים איכותיים המספקים תמיכה ונוחות מוגברים באופן משמעותי לשיפור תפקוד הגפיים התחתונות.

כיצד מתבצעת תמיכת המדרסים?

תמיכה נכונה מסייעת לשליטה נכונה בכף הרגל ומקדמת התאמה טובה יותר בין הרגליים, הברכיים, האגן והגב. יישור נכון מאפשר דפוסי תנועה יעילים יותר של הגפיים התחתונים והתוצאות ניכרות בפחות מתח החוזר על עצמו בכל השרירים והמפרקים המעורבים. תמיכה נאותה משפרת אף את חלוקת הלחץ על החלק התחתון של כף הרגל, ומשפרת את התגובה והאיזון.

מדרסים איכותיים מספקים תמיכה מוצקה אך נוחה מתחת לקשת כף הרגל היות והם יושבים בתוך הנעל. יש המעדיפים נעליים "מינימליסטיות" להן ניתן להתאים מדרסים טובים מבלי להתפשר על משקל או תחושת גודל הנעל המועדף. רוב הרגליים זקוקות למידה מסוימת של תמיכה משופרת לשם תפקוד באופן היעיל ביותר, ללא קשר לסוג הנעל.

האם מדרסים אכן מאפשרים ביצועים משופרים?

המדרסים מציעים יותר מאשר נוחות ותמיכה לרגל. לכשעצמם, הם אינם משפרים ביצועים ואין דבר כזה "גלולת קסם" או שיטה פאסיבית לביצועים משופרים. אלו כרוכים בדרישות מיומנויות ומסירות ראויה לאימונים.

אך בכל ענף ספורט או פעילות הדורשת שעות ארוכות של עמידה על הרגליים, הליכה מרובה או ריצה, חיוני לנעול נעליים מתאימות והמדרסים משפיעים באופן משמעותי על השלמת התמיכה של הנעל המתאימה, כולל נוחות ושיפור הכושר. המדרסים מחברים בין כף הרגל לבין הנעל ומסייעים במתן העברת המינוף והאנרגיה הדרושה לתנועה יעילה של שאר הגוף.

האם כל המדרסים מיוצרים באופן שווה?

ללא קשר לסיבה לרכישת מדרסים, בין אם מדובר בצרכי נוחות, תמיכה, כושר טוב או הקלת כאב, חשוב להבין כי לא כל המדרסים נבראים באופן שווה והם משתנים במגוונים שונים של איכות, עמידות וסוג החומרים מהם הם מיוצרים. רבים מהיצרנים מתיימרים להציג "תמיכת מקסימום" אך במציאות לא קיימת תמיכה כללית של כל המדרסים. חלק מהם נוחים, אך מיוצרים מחומרים דחוסים המאבדים את הריפוד לאחר מספר שבועות של שימוש.

מבלי להיכנס לפרטים טכניים מידי, ריפוד המדרסים מיוצר מתא פוליאוריטן השומר על תכונות הריפוד לטווח ארוך. באשר לתמיכה, מומלץ לחפש מדרסים המיוצרים ממעטפת קשה כגון ניילון או פוליפרופילן. ניתן לבצע בדיקה פשוטה לפני שמכניסים אותם לנעל: מציבים אותם באופן שטוח ודוחפים כלפי מטה עם קשת האצבע להשגת תחושת הקלות או הקשיות שלהם מבחינת הדחיסות לכיוון הקרקע.

כיצד מתאפשרת נוחות המדרסים?

נוחות ובלימת זעזועים חיונית לכל פעילות, בין אם מדובר באתלטיקה או עמידה והליכה. המדרסים מאפשרים לרגליים, לברכיים, לירכיים ולגב לספוג לחץ ולספק תמיכה הולמת להפחתתו. הנוחות אכן חשובה, אך חשיבות חומר הריפוד של המדרסים חיונית לשיפור ספיגת זעזועים והפצת כוח תנועה שווה ברגליים על מנת להפחית את ההשפעה הקשורה לנשיאת המשקל.

לכן יש להקפיד שהמדרסים מיוצרים מאיכות טובה לאספקת שפע תמיכה. מעט מידי תמיכה אינה מציעה את הנוחות הרצויה.

האם מדרסים אכן מונעים פציעה?

שילוב נוחות ותמיכה מוביל לתוצאה של פחות מתח בגפיים ובגב התחתון. מדרסים ביומכאניים מונעים שימוש יתר של השרירים והתאוששות נאותה המסייעת בהפחתת הסיכוי לפציעה.

מדרסים איכותיים או המותאמים אישית משמעותיים לנוחות ומכאניקת הגוף, אך אינם יכולים להיות התרופה היחידה לתסמונות כואבות הקשורות עם מכאניקת רגל פגומה.

מי זקוק למדרסים?

אז למי מומלץ להצטייד במדרסים? כל מי שמבצע פעילויות ספורט, מרוצים, טיולים, הליכונים ומשחקי ספורט שונים. מנהלים עסוקים או אנשי שירות זקוקים למדרסים טובים לשם הקלה והגנה מפני חלק מתסמונות הכאב הנפוצות הקשורות בפעילות חוזרת או מוגזמת.

איזו אחריות ניתן לקבל על מדרסים?

כל סוגי המדרסים מגיעים עם תקופות אחריות שונות הנקבעות בהתאם לעמידות החומרים מהם הם מיוצרים ואורך החיים שלהם. במסגרת האחריות ניתן לקבל החזר בגין החלפת ציפוי, תיקונים שונים וכל הדרוש לטיפול בבעיה המתגלה בהם או שימורם. חיוני לטפל במדרסים אחת למספר חודשים על מנת לשמור על מצבם האיכותי ולמנוע את התבלותם.

יוסי סוויסה

יוסי סוויסה

יוסי סוויסה מנהל ומייסד הפורטל הישראלי למדרסים. המפורטל המקיף והמקצועי ביותר בתחום המדרסים, כל מה שרציתם לדעת על מדרסים במקום אחד.

אהבתם? שתפו!
הפתרון נמצא במרחק נגיעה! השאירו פרטים עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!